Однако прежде, чем пояснить в чем суть его предложения кратко о том чем и как именно "опасно больна" самая дорогая в мире система медобслуживания США. Речь в данном случае идет о все более устрашающем год от года состоянии американских больниц, в которых на рубеже столетий ( по исследованиям 1999 г.) погибало от ошибок медперсонала около 100 тыс. чел. в год.
За минувшие с того времени годы много копий было сломано в полемике о том что и как починить в обсуждаемой системе, чтоб она стала хоть чуть менее смертоносной для пациентов. См. к примеру cтатью об этом бывшего спикера Конгресса Newt Gingrich High-Tech Cure for Medical Mistakes August 2, 2000 | The Washington Post
Увы, "воз и ныне там", но и более того. Выяснилось что теперь уже где-то едва ли не под пол-миллиона в год (440 тыс.) уходят в мир иной из-за ошибок все того же медперсонала...
Это все были данные одного из самых авторитетных в Америке - по данной теме - изданий: Journal of Patient Safety: September 2013 - Volume 9 - Issue 3 - p 122–128. A New, Evidence-based Estimate of Patient Harms Associated with Hospital Care
В комментах к статье о все той же проблеме в NPR (National Public Radio) How Many Die From Medical Mistakes In U.S. Hospitals? помянутый выше пилот-доктор пишет следующее:
- I am a family practice physician of 32 years and private pilot of 15 years (instrument rated). (OK, so I fit someone's stereotype?). Aviation has a safety reporting system called ASRS, administered by NASA. If a pilot or an air traffic controller makes an error that even COULD have resulted in harm, filing a report can actually contribute to immunity from punishment, so there is incentive to report it. In return, NASA can collect a lot of data, (and be almost guaranteed that nearly all relevant data is collected) about individual and systemic problems in our nation's airways, and push for reforms that contribute to safety. Commercial aviation actually has gone for years in the USA without any fatalities. I personally have been involved in two such reports.
Not so much in medicine. Deaths abound. Yes, many patients would die even with 'perfect' care, and all 'perfect' flights result in survival, but we are not discussing those here. The incentive in medicine, for obvious reasons of malpractice suit risk, is to minimize or hide errors. That said, it has been shown that doctors are sued much less often if they immediately and completely discuss w/ patients/families any time any error is made by themselves or any one caring for their patient that they are aware of at the time. But if that happens just to avoid malpractice, it is only self-serving--these errors are not reported to any entity except the malpractice carrier, and admitting errors to patients in and of itself does not prevent others from making the same ones if the word is not spread and data collected and analyzed. What if in medicine, as in aviation, there was a rush to report errors, to contribute to the data pool, to analyze contributing factors, systemic problems, and work hard to correct them? I think the effect would be incredibly powerful. But much will have to change before that happens.
и конечно же получает разноречивые отклики других читателей той же статьи.
Суть же того что он предлагает, насколько то понял - читатели уверен поправят если что не так, для чего и оригинал его текста выше - состоит в том, что бы медперсонал получал юридический иммунитет к судебным прследованиям за уже совершенную ошибку, если он своевремнно сообщит о ней для принятия мер по недопущению совершения кем-либо аналогичных ошибок в будущем.
-
Cледующее сообщение данной темы: Растущих масштабов эпидемия "мединских ошибок" в больницах США